wingman

به پشت صحنه ارتباطات حرفه ای خوش آمدید!

wingman

به پشت صحنه ارتباطات حرفه ای خوش آمدید!

ما تیمی از محققین هستیم که از طریق آموزش به آقایون کمک میکنیم تا به اونی که میخوان برسن.

کلمات کلیدی

بدبینی و مالکیت دوگانه نابودکننده رابطه

يكشنبه, ۶ شهریور ۱۴۰۱، ۰۴:۰۰ ب.ظ | wingman farsi | ۰ نظر

تو این مقاله در می‌خوام در رابطه با حس مالکیت و بدبینی‌ هایی که بعد ازون به وجود میاد براتون صحبت کنم. یکسری از افراد هستن که راجع به رابطه‌شون و حتی طرف مقابلشون احساس مالکیت دارن. اصطلاحا این رفتار در حالت افراطی domination نامیده میشه. احساس مالکیت به بدبینی منجر میشه و این بدبینی دعوا و بحث‌هایی در رابطه عاطفی به وجود میاره که ممکنه بعضا قابل اصلاح نباشه. احساس مالکیت به طرف مقابل بسیار خطرناک هستش و رابطه رو به افول می‌بره.

در این مقاله بررسی شده که چه اتفاقی میفته که یه نفر نسبت به پارتنرش بدبین میشه. در ادامه مکانیسم بدبینی رو توضیح دادم. و ۴ رفتار مخرب که انجامشون باعث ایجاد حس بدبینی در طرف مقابل میشه رو بررسی کردم که نباید انجامشون بدین.

مالکیت در رابطه

ما مالک چه چیز‌هایی هستیم؟

روی ادامه مطلب کلیک کن و اصل مطلب رو بخون.

بیاید تا یه مثال بزنم. صفحه شطرنج رو در نظر بگیرید. تو این صفحه شطرنج من و طرف مقابل هرکدوم صاحب مهره‌هایی هستیم و با حرکاتی که انجام می‌دیم بازی شطرنج رو پیش‌ می‌بریم. صفحه شطرنج همون عمر ماست. مهره‌هایی که حرکت می‌دیم در واقع رفتار و زندگی شخصی ماست و کل بازی که داره انجام میشه یه فرآینده که همون رابطه بین دو نفره. ما فقط مالک و صاحب مهره‌های خودمون هستیم. یعنی صرفا نسبت به رفتارها و حرکات خودمون مالکیت داریم.

مالکیت-در-رابطه-مثال-شطرنج

حالا یه نفر این حس رو پیدا می‌کنه که صاحب همه مهره‌ها، صفحه بازی و همه چیز اون بازیه. این دقیقا همون حس مالکیته که بهتون گفتم.

واقعیت مالکیت چیه؟

واقعیت اینه که ذاتا هیچ کدوم از طرفین مالک مهره‌های طرف مقابل نیستن. چه برسه مالک حریفشون باشن. هر طرفی رفتارها، طرز فکر و حرکات خودش رو داره و داره از طرف خودش بازی می‌کنه. پس ذاتا ما نه می‌تونیم راجع به رابطه حس مالکیت داشته باشیم و نه راجع به طرف مقابلمون.

یکی از وظایف ما در رابطه، حفظ اون رابطه است. وقتی ما خودمون رو مالک یه رابطه بدونیم، باعث میشه کارهایی انجام بدیم که به اتفاقات بدی منجر میشه. این اتفاق بد همون بدبینی هستش که مفصل بررسی می‌کنم.

مالکیت در انسان اولیه

انسان وقتی ذات مالکیت راجع به جایی پیدا می‌کنه اون رو در حیطه قلمرو خودش می‌دونه. اولین کاری که فرد در این حالت می‌کنه اینه که برای این محیطی که مالکشه قانون تعیین کنه. خوب و بد، باید‌ها و نباید تعریف میشن. این دقیقا همون اتفاقیه که وقتی ما خودمون رو مالک یه رابطه بدونیم، میفته. ما میایم و برای رابطه قانون تعریف می‌کنیم.

حالا فرض کنید شما خودتون رو مالک یه رابطه می‌دونید و طبعا براش قانون تعیین می‌کنید. دقت کنید که لزومی به شرح این قوانین نیست بلکه ممکنه که این قوانین کاملا ذهنی باشن. حالا طرف مقابل که زندگی، باور‌ها و رفتارهای خاص خودشو داره؛ یجا میاد و عملی انجام میده که خلاف قانون شماست. و اینجاست که شما می‌خواید طرف مقابلتون رو مجازات کنید.

انواع حس مالکیت

۱. زمان

در این نوع مالکیت فکر می‌کنیم که مالک زمان طرف مقابل هستیم. یعنی طرف مقابل هرجایی هست باید تماس بگیره و به ما اعلام کنه که کجاست. همونطور که گفتم این مالکیت‌ها مکتوب نیستن بلکه مثلا با سرپوش‌هایی مثل من نگرانم، تو باید منو حتما در جریان بذاری، به فرد مقابل منتقل میشن.

۲. مالکیت روابط

در اینجا حس می‌کنیم که مالک روابط طرف مقابلمون هستیم. یعنی بعد از شروع رابطه با ما با هیچ کس دیگه‌ای نباید رابطه داشته باشه. چرا چنین تفکری داریم؟ چون ممکنه افراد جدید وارد قلمرویی که ساختیم بشن و شروع به شورش کنن. این آدما به طرف مقابل ما نشون میدن که قانون‌هایی که ما گذاشتیم همه بیخودن پس اصلا نباید اجازه بدیم این آدما وارد قلمرویی که ساختیم، بشن.

۳. ذهن

بدترین نوع مالکیت همینه. در این نوع ما انتظار داریم، طرف مقابل دقیقا همونجور که ما انتظار داریم فکر کنه. باید طرف مقابل حسش، رفتارش و نظرش با نظر ما همسو باشه.

در این حالت شما فرد مقابل رو در قید و بند می‌ذارید و وارد قفسی که ساختید می‌کنید. بدیهیه که طرف مقابل هم سعی می‌کنه ازین قفسی که براش ساختید فرار کنه.

بهانه‌های همه این مالکیت‌ها چیه؟

به فکرتم! نگرانتم! دوست دارم! دوست ندارم کسی بهت صدمه بزنه! من مگه جز تو کی رو دارم؟!

بدبینی

تفکر مالکیت در بعضی از افراد به رفتاری بسیار خطرناک به اسم بدبینی یا پارانویا منجر میشه. در این حالت فرد بدبین به شدت دنبال اینه که رفتار و حرکات طرف مقابلش رو رصد کنه. اگه با افراد بدبین حرف بزنید، می‌بینید که اکثرا دلایل کاملا منطقی میارن.

یه آدم بدبین رو در نظر بگیرید که پارتنرش داره با همکارش تلفنی صحبت می‌کنه. فرد بدبین در اینجا چون خودش رو مالک رابطه هم می‌دونه به پارتنرش میگه: «به همکارت چی می‌گفتی؟» پارتنرش میگه: «صحبت کاری بود» فرد بدبین میگه: «الان که ساعت کاری نیست. حتما قصد و غرضی وجود داره که این ساعت زنگ می‌زنه». حواستون باشه آدم بدبین اصلا به خودش بدبین نمیگه. بلکه فکر می‌کنه که خیلی منطقی به همه قضایا نگاه می‌کنه.

بدبینی به مشکلات رابطه

بدترین حالت زمانی اتفاق می‌افته که مشکلی در رابطه به وجود میاد. در این حالت فرد بدبین چون خودش رو مالک رابطه می‌دونه، طرف مقابلش رو مجبور می‌کنه که عذرخواهی کنه حتی با اینکه شاید خودش مقصر باشه. تکرار این موضوع باعث میشه عزت نفس طرف مقابل کامل از بین بره.

شاید فرد بدبین، تقصیر رو بپذیره و عذرخواهی بکنه. اگر پارتنر کمی ناز کنه و از پذیرش عذرخواهی خودداری کنه، به سادگی این فرد از کوره در میره و مشکل قبلی به دعایی بزرگ‌تر منجر میشه.

یکی از رفتار‌های مخرب بدبین‌ها اینه که اگه یه شخص بیرونی اشتباهی در رابطه با پارتنرشون انجام بده، با اون شخص کاری ندارن بلکه با شریک عاطفیشون بحث میکنند؛ که حتما مشکل از تو بوده که این شخص جرات کرده چنین رفتاری رو بروز بده.

مثال

داری با پارتنرت داخل پارک راه میری. میری از دکه داخل پارک ۲ تا نوشیدنی بگیری. یهو می‌بینی که یه پسری داره با شریکت بگو بخند می‌کنه. یه علامت بدبینی اینه که وقتی برمی‌گردی به پارتنرت میگی چرا این اتفاق افتاد؟ حتما تو کاری کردی که این فرد اومد و چنین رفتاری از خودش بروز داد! در واقع شخص بدبین اصلا فکر نمی‌کنه که ممکنه اشتباه ازون شخص بیرونی بوده باشه.

بدبینی به دعوا منجر میشه وبلاگ وینگمن

افراد بدبین انقدر روندی گفتم رو ادامه میدن تا پارنترشون روانی میشه.

۴ رفتار ایجادکننده بدبینی

مهم‌ترین نکته‌ای که باید بهش توجه کنین اینه که بدبینی لزوما حاصل حس مالکیت نیست. بلکه ممکنه رفتارهایی از خودمون بروز بدیم که این حس بدبینی در شخصی که حس مالکیتی هم نداره ایجاد بشه. لازمه که این رفتارها رو بشناسیم و انجامشون ندیم.

شما باید قانون‌های ذهنی طرف مقابلتون رو بشناسید. حواستون باشه این موضوع ربطی به فرهنگ و شعور و درک نداره. مثلا در دید طرف مقابلتون خیانت این تعریف شده که شما صرفا با جنس مخالف ارتباط کلامی داشته باشین. اگر با این قوانین سازگار نیستید به سادگی اون رابطه رو پایان بدین.

بدبینی-و-احساس-خیانت

توضیح دادن گذشته

شایع‌ترین اشتباه راجع به گذشته توضیح دادن بیش از حده. این اتفاق به این منجر میشه که شخص مقابل بدبین بشه. پس لازمه که به گذشته اشاره‌ای نکنید یا خیلی گذرا از روش در بشید اطلاعات بی دلیل و بی منطق از گذشته باعث میشه؛ اگر اتفاق بدی در گذشته افتاده. شخص مقابل فکر کنه اون اتفاق دوباره ممکنه تکرار بشه. برای همین نسبت به شما بدبین بشه.

ببینید یه لطیفه، جوک یا خاطره خنده‌دار از گذشته نه تنها ایرادی نداره بلکه توصیه هم میشه. رفتاری که شما نباید بروز بدین اینه که بیاید ذات پلید رفتارهای گذشته‌تون رو رو کنید. اگرچه شاید اون رفتار در گذشته توجیه داشته ولی گفتن این موضوع فقط باعث ایجاد بدبینی در پارتنرتون میشه.

صمیمی شدن با حلقه اجتماعی پارتنر

یکی از رفتارهای دیگه‌ای باعث بدبینی میشه اینه که با گروهی که با پارتنرمون رابطه صمیمی داره، بیش از حد گرم بگیریم و صمیمی بشیم. البته که نیازه طرف مقابل رو بشناسید و این موارد فرد به فرد متفاوته ولی این مواردی که میگم موضوعات شایعیه که در روابط عاطفی افراد در جامعه ما وجود داره.

حالا یعنی چی؟ یعنی مثلا شما با دوستت در گروه دوستی ازدواج کردی. حالا بیای رفتار بسیار صمیمانه با دختر‌های دیگه‌ای که تو اون گروه هستن، ایجاد کنی. طبیعیه که احتمالا این رفتار منجر به ایجاد حس بدبینی در طرف مقابلتون بشه. چون طرف مقابل فکر می‌کنه این حس عاطفی که در اون ایجاد کردی رو ممکنه بخوای در دخترهای دیگه اون گروه هم ایجاد کنی.

ظاهر خیلی متفاوت

تیپ و ظاهر متفاوت هم یه مورد دیگست. قاعدتا وقتی با کسی وارد رابطه میشیم، در خصوص تیپ و ظاهرمون سخت گیری های قبل رابطه رو نداریم. وقتی تیپی که پیش شریک عاطفی می‌زنیم با تیپی که در گروه‌های دیگه می‌زنیم به شدت متفاوت باشه هم باعث بدبینی میشه. مثلا دیت پیش پارتنرت با یه ظاهر ژولیده و پولیده میری. بعد پیش گروه دوستی دانشگاه با کت و شلوار و تیپ رسمی. بیا قبول کنیم که برعکس این موضوع هم احتمالا در خودتون ایجاد بدبینی می‌کنه.

مقایسه کردن

خطرناک‌ترین مورد همینه. بیایم و دختری رو با پارتنرمون مقایسه کنیم. این مقایسه یخورده از حد بگذره باعث بدبینی میشه. مثلا یه جمله ساده «قدش از تو بلندتر بود» شاید خیلی جمله منطقی باشه ولی همین حس بدبینی در طرف مقابل ایجاد می‌کنه و ادامه مقایسه ممکنه به یه دعوای بزرگ تبدیل بشه.

پس اگه یه جمع بندی کنیم. ما نباید نسبت به رابطه و به خصوص طرف مقابل مالکیت داشته باشیم. بلکه مالک رفتار‌ها و زندگی خودمون هستیم. یکسری افراد ذاتا بدبینن. باید سعی کنیم یا از رفتارهایی که باعث تشدید این حس در اون‌ها میشه جلوگیری کنیم یا از اون رابطه خارج بشیم. یکسری از رفتار‌ها هم ایجاد بدبینی می‌کنن که باید سعی کنیم از انجام اون‌ها جلوگیری کنیم.

منبع: تیم وینگمن فارسی

  • wingman farsi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی