wingman

به پشت صحنه ارتباطات حرفه ای خوش آمدید!

wingman

به پشت صحنه ارتباطات حرفه ای خوش آمدید!

ما تیمی از محققین هستیم که از طریق آموزش به آقایون کمک میکنیم تا به اونی که میخوان برسن.

کلمات کلیدی

۷ تمرین در خصوص احترام در رابطه که باید انجام دهیم

جمعه, ۲۷ آبان ۱۴۰۱، ۰۴:۰۰ ب.ظ | wingman farsi | ۰ نظر

تا الان مقالاتی که جنبه تمرینی بین زوجین دارن رو براتون قرار داریم. تا این لحظه به موضوعاتی مثل گفتگوی صمیمی با زنان، مالکیت و بدبینی و هنر گوش دادن اشاره کردیم. در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم و ببینیم اولا احترام در رابطه چیه؟! دوما احترام و مهربانی متقابل با طرف مقابل چجوری به وجود میاد و چه کارهایی باید انجام بدیم؟ سوما اگه بی احترامی بهمون شد یا به پارتنرمون بی احترامی کردیم؛ چیکار کنیم؟ حتما تا آخر همراه ما باشید. خوندن این مقاله کم‌تر از یه حمام ازتون وقت می‌گیره ولی تاثیری که می‌گذاره مطمئن باشید بیش‌تره!

احترام-در-رابطه

  1. چه کارهای خاص و کلمات خاصی باعث می‌شه که تو احساس کنی مورد احترام در رابطه قرار گرفتی؟

 احترام چیه؟

معنی-و-مفهوم-احترام

طبق لغتنامه آکسفورد احترام احساس تحسین درونی برای کسی یا چیزی است؛ به‌خاطر توانایی‌ها، شایستگی‌ها یا دستاوردهایی که داریم. وقتی‌که ما مورد احترام قرار می‌گیریم؛ احساس می‌کنیم که تایید شدیم و برامون ارزش قائل شدن.

ما به‌طرز ویژه‌ای احترام در رابطه رو از طرف کسانی می‌خواهیم که دوستشون داریم. کسانی که نظر شون برای ما مهمه! مورد احترام واقع شدن در رابطه برای هر آدمی متفاوته. چیزی که باعث می‌شه پارتنر شما مورد احترام واقع بشه و این احساس رو داشته باشه شاید برای شما بی‌معنی باشه. با هم‌دیگه درمورد این صحبت کنید که کجا و به چه شکل احساس می‌کنید که مورد احترام واقع شدید و پارتنر شما چه‌جوری می‌تونه این‌رو نشون بده.

  1. چگونه درگذشته مورد بی‌احترامی قرار گرفته‌اید و باعث شده که چه احساسی داشته باشید؟

 قسمتی از این‌که بفهمیم چه‌جوری احساس احترام بکنیم از این میاد که بفهمیم در گذشته در چه شرایطی احساس بی‌احترامی کرده‌ایم. اگر به خاطر کسی که هستیم یا ارزش‌هایی که داریم یا چیزهایی که به دست آورده‌ایم، مورد توجه قرار نگرفته باشیم؛ سرکوب‌ می‌شیم.

اگر بهمون تیکه انداخته باشند یا با مورد انتقاد واقع‌شده باشیم؛ زخم و دردی رو داریم با خودمون حمل می‌کنیم که باعث می‌شه وقتی اون رفتار در مقابل ما انجام بشه مجدداً درد بکشیم. شما می‌تونید به خودتون و پارتنر تون کمک کنید که بفهمید چگونه نیاز به احترام دارید. با بررسی احساس بی‌احترامی ای که در گذشته داشته‌اید.

  1. آیا من دارم کاری می‌کنم که باعث می‌شه تو احساس بی‌احترامی در رابطه بکنی؟

احساس-بی-احترامی-در-رابطه

 قسمتی از گفت‌وگو نیاز داره در مورد این باشه که شما چه‌جوری دارید به پارتنر تون این احساس رو می‌دید که مورد بی‌احترامی واقع شده؟! این ممکنه که به‌صورت ناخودآگاه باشد و کاری که شما دارید می‌کنید به‌هیچ‌عنوان کاری عجیب یا عامدانه‌ای نباشه. ولی باعث می‌شه که شریک شما احساس درد بکنه شما باید رفتار یا زبانی که اون کار رو انجام می‌دید؛ جایگزین کنید.

در فضایی باز و با پارتنر تون در مورد این مسئله صحبت کنید و لطفاً حواستون باشه که این گفتگو باید در فضایی امن، باز و بدون قضاوت باشه تا نتیجه بده چرا که اگر ترس از قضاوت و عدم توانایی گوش دادن درست وجود داشته باشه این گفت‌وگو به هیچ نتیجه‌ای نخواهد رسید.

  1. آیا تو احساس می‌کنی که لیاقت احترام در رابطه را نداری؟

 وقتی‌که ما به خودمون احترام نمی‌گذاریم یا احساس می‌کنیم که لیاقت احترام در رابطه را نداریم به‌صورت ناخودآگاه داریم رفتارهایی که نشان‌دهنده بی‌احترامی توسط دیگران یا پارتنرمون هست رو تحریک می‌کنیم. شما ممکنه که سیگنال‌هایی رو به دیگران که شامل همسر یا پارتنرهستند بفرستید که شما برای خودتون ارزش قائل نیستید و درنتیجه لیاقت احترام از طرف اون‌ها رو هم ندارید.

آیا شما خودتون رو به این شکل می‌بینید. این رفتارها و احساسات معمولاً ریشه در عزت‌نفس پایین دارند یا شاید هم شما دلیل منطقی و قابل‌قبولی برای این‌که احترام خودتون رو نسبت‌به خودتون از دست دادید؛ داشته باشید. پارتنر شما با دادن مهربانی و عشق می‌تونه فضای امنی را فراهم کنه که در مورد احساساتتون در این زمینه صحبت کنید و مجدداً عزت‌نفس خودتون رو بدست بیارید.

  1. برای این‌که در قسمت‌های مختلف زندگیت احساس مورد احترام واقع شدن بکنی چه‌جوری می‌تونم ازت حمایت کنم؟

 وقتی‌که ما در برخی از قسمت‌های زندگی‌ عزت‌نفس پایینی داریم؛ بی‌نهایت آرامش‌بخش و اطمینان‌بخش هستش که کسی رو کنارمون داشته باشیم. کسی که حاضره به ما کمک بکنه تا مجدداً عزت‌نفس رو بدست بیاریم. عزت نفس برای احساس احترام در رابطه ضروریه.

بعضی وقت‌ها نیاز به نگهداری و توجه از طرف کسی که دوستش داریم هست تا بهمون یادآوری بشه که آدم باارزشی هستیم. اگر که پارتنر شما عزت‌نفس پایینی داره؛ راه‌هایی رو پیدا کنید که بتونید بهش کمک کنید. اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس را افزایش بده و ازش نگهداری کنه تا بتونه از زندگیش لذت بیشتری ببره .

  1. چه کارهایی از طرف من بیشترین ارزش رو برای تو دارند؟

احساس-احترام-و-مهربانی-در-رابطه

قطعا هممون شنیدیم که نشانه‌های کوچک عشق مهم‌ترین نشانه‌ها هستند. الزاماً با این گزاره موافق نیستم. ولی نمی‌شود انکار کرد که کارهای کوچکی نشان‌دهنده ابراز علاقه هستند. انجام دادنشون یکی از قوی‌ترین راه‌های ارتباط و بیان کردن عشق و احترام هستند.

کارهای کوچک که روی‌هم جمع می‌شوند باعث می‌شوند که پارتنر شما احساس کنه که تأیید شده و مورد توجه قرار گرفته. کارهای کوچکی که برای پارتنر شما ارزش بالایی دارند رو پیدا کنید. چراکه این‌ها ساده ارزان و سریع هستند ولی درعین‌حال تاثیر بسیار زیادی در احساس و حال خوب پارتنر شما دارند. به‌طرز ویژه‌ای دنبال کارهایی بگردید که قبلاً انجام ندادید.

  1. به چه شکل بهت اطلاع بدم که احساس می‌کنم از طرف تو مورد نامهربانی واقع شده‌ام؟

مواقعی هست که همه ما خسته، تحت فشار و استرس، نگران یا حواس‌پرت هستیم. این‌ها مواقعی هستند که محتمله ما کارهایی رو بکنیم که به پارتنرمون این احساس رو بده که مورد نامهربانی واقع‌شده. همه ما در لحظاتی مهم نیست که چقدر سخت تلاش کنیم که مهربان و دوست‌داشتنی باشیم. موقعیت‌هایی پیش میاد که برامون سخته که حواسمون به این مسئله باشه. ضروریه که هر دو طرف بدونند درون موقعیت‌ها چه‌جوری به پارتنر اطلاع بدهند که رفتار پارتنرشون باعث شده مورد احساس بی‌احترامی و نامهربانی قرار بگیرند. چراکه این گفت‌وگو از تعارض و درگیری‌های بعدی پیشگیری می‌کنه.

این تمرین‌های حیاتی در خصوص احترام در رابطه رو از دست ندهید!

در پایان ازتون می‌خوام تا فوراً ۱۰ مورد از کارها و چیز‌هایی که باعث میشه مورد احترام در رابطه قرار بگیری رو بنویسی. و همین کار رو در مورد پارتنرت تکرار کنی. این باعث میشه در آینده هم بتونی به پارتنرت توضیح بدی که چه کارهایی رو بیش‌تر دوست داری و هم خودت به نحو موثر بهش احترام بذاری.

دنبال کارهای کوچک یا هدیه‌هایی کوچکی بگرد که برای پارتنرت با ارزشه و فراموش نکن که همین چیزهای خیلی کوچیک می‌تونه تاثیر شگرف داخل رابطه‌تون بذاره. همچنین یادت نره که همه ما در لحظاتی مورد بی احترامی واقع میشیم ولی مهم اینه که طرف مقابلمون این موضوع رو درک کنه و دعوایی پیش نیاد پس از توضیح دادن در این مورد هرگز طفره نرو.

بهت تبریک میگم که تا انتها همراهی کردی. حتما سری به مقاله احساس دوست داشته شدن هم بزن.

  • wingman farsi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی