wingman

به پشت صحنه ارتباطات حرفه ای خوش آمدید!

wingman

به پشت صحنه ارتباطات حرفه ای خوش آمدید!

ما تیمی از محققین هستیم که از طریق آموزش به آقایون کمک میکنیم تا به اونی که میخوان برسن.

کلمات کلیدی

۷ سوال درباره احساس دوست داشته شدن

دوشنبه, ۱۴ شهریور ۱۴۰۱، ۰۴:۰۰ ب.ظ | wingman farsi | ۰ نظر

در این مقاله ۷ سوال مهم رو در رابطه با احساس دوست داشته شدن بررسی می‌کنیم. احساس دوست داشته شدن باید توسط دو نفر در یک رابطه دریافت بشه. واضحه که دوست داشتن مثل قصه‌ی فرهاد و شیرین در یه رابطه ایده‌آل اصلا کافی نیست و بدون احساس دوست داشته شدن به مشکلات عاطفی نظیر افسردگی منجر میشه. سوالات از کتاب معروف 201 سوال راهنمای رابطه فصل اول جمع آوری و بومی سازی شده.

احساس دوست داشته شدن being loved

۱- چه رفتارها و اعمال خاصی از سمت من باعث میشه تو احساس دوست داشته شدن رو دریافت کنی؟

گری چپمن، مشاور ازدواج و نویسنده کتاب ۵ زبان عشق معتقده که ما ۵ راه برای بیان احساس عشقمون داریم. هرکس باید سعی کنی این زبان عشق رو در خودش و پارتنرش پیدا کنه. و جوری به پارتنرش ابراز علاقه کنه که اون دوست داره. نه اون جوری که خودش دوست داره!

مثلا من بعد از اینکه یکی بوسم می‌کنه احساس دوست داشته شدن می‌کنم. در حالی که پارتنر من با هدیه این حس رو می‌کنه. من باید برای ایجاد این حس در پارتنرم براش هدیه بگیرم. اشتباهی که اکثر افراد می‌کنن اینه که از زبان عشق خودشون برای بروز احساسشون استفاده می‌کنند و این موضوع باعث میشه پارتنرشون احساس دوست داشته شدن رو دریافت نکنه.

۵ زبان عشق

  • کلمات
  • انجام خدمت
  • هدیه دادن
  • زمان موثر
  • لمس فیزیکی

5 زبان عشق

احتمالا زبان عشق خودتون رو می‌دونید. برای فهمیدن زبان عشق خودتون یا پارتنرتون باید به کارها و سخنانی که میگه توجه کنید.  حتی شکایت‌های اون نشون میده که احتمالا از زبان عشقی که شما استفاده می‌کنید راضی نیست. این دو مورد یکی کار‌هاش و یکی شکایت‌هاش کمک می‌کنه که زبان عشق مناسب رو پیدا کنید و از اون استفاده کنید.

برای پیدا کردن زبان عشق خودتون به کودکی تون فکر کنید که چه چیزهایی باعث ایجاد حس دوست داشته شدن در شما می‌شد. همچنین جوری که دوست دارید ابراز علاقه کنید زبان عشقتون رو نشون میده. در نهایت مواردی که به شدت بهتون آسیب زدن و باعث ناراحتی‌تون شدن هم می‌تونن نشانه‌هایی از نبود اون زبان عشق داشته باشن که این مورد نیازمند توجه خیلی زیادیه.

۲- چرا نمی‌تونم شفاهی عشقم رو بیان کنم؟

اگه زبان عشق پارتنرت، کلمات هستش؛ ضروریه که تمرین کنی تا کلمات عاشقانه رو بیان کنی. دقت کن که اگرچه خود کلمات قدرت بسیار بالایی دارن ولی طرز بیانش در میزان تاثیرگذاریش خیلی مهمه. این که کلمات رو جذاب، لطیف و عاشقانه بگی مهمه.

بعضی‌ها خیلی سختشونه احساسات رو کلامی بیان کنن. اگر جزو این دسته هستید؛ باید بهتون بگم که سعی کنید یه صمیمیت واقعی به وجود بیارید. یه صمیمیت قوی حباب امنی رو ایجاد می‌کنه که توش بدون ترس یا خجالت احساستون رو بیان کنید. اگه یکی از شما دو نفر از بیان کلامی احساس خوشش نیاد، باید سعی کنه که با دیگری سازگار بشه و نیازه که این موضوع رو حتما با هم در میون بذارید.

۳- کدوم لمس فیزیکی بیش‌ترین احساس عشق رو ایجاد می‌کنه؟

وقتی به دنیای میایم، اولین حسی که در ما تکامل پیدا می‌کنهَ، لامسه هستش. اصلی‌ترین راه بیان عشق به نوزاد هم لمس اونه. ما جوری ساخته شدیم که نیاز به لمس داریم.

ارتباط فیزیکی بدون شک برای احساس شادی و رضایت در یک رابطه عاطفی ضروریه. لامسه باعث استحکام رابطه بین دو نفر میشه. دقت کنید که بعضی‌ها نیاز و تمایل بیش‌تری به لمس از بعضی دیگه دارن.  دقت کنید نیازه که پیدا کنید بیش‌ترین احساس دوست داشته شدن در پارتنرتون از طریق کدوم نوع ارتباط فیزیکی ایجاد میشه. بغل کردن، گرفتن دست، لمس شونه‌هاش، دست کشیدن روی سرش نمونه‌هایی از ارتباط فیزیکی هستن.

۴- چجوری از پارتنرم بخوام ابراز عشقشو بیش‌تر کنه؟

یکی از مشکلاتی که اکثر افراد دارن اینه که به اندازه‌ای که نیاز دارن عشق از سمت طرف مقابلشون دریافت نمی‌کنن. ما نیاز داریم که دوست داشته بشیم و به صورت مستمر احساس دوست داشته شدن رو دریافت کنیم. اینکه انتظار داشته باشیم پارتنرمون به صورت غریزی بدونه که ما کی به محبت بیشتر نیاز داریم؛ ممکن و واقع گرایانه نیست.

بعضی وقتا نیازه که با پارتنرتون صحبت کنید و ازش بخواید که ابراز علاقه کنه. دقت کنید این اصلا چیز بدی نیست و نباید فکر کنید تاثیر بیان اون عشق کم‌تر میشه بلکه این واقعیت هست که ما ذهن خوان نیستیم. این نکته مهمه که جوری که از پارتنرت برای ابراز علاقه درخواست می‌کنید؛ منت‌گذاری، همراه با قضاوت و با حالت عجز و تمنا هم نباشه. نیازه که بسته به پارتنرتون بهترین راه برای ابراز این خواسته رو پیدا کنید. و هرگز از بیان این خواسته نترسید و اون رو بسیار با ارزش بدونید.

۵- اقدامات ممنوعه که اصلا نباید انجام بشن چین؟

این اقدامات تمام کار‌ها و حرف‌هایی که حس دوست نداشتن رو به طرف مقابل منتقل می‌کنه. نامهربونی، انتقاد تند، عدم صداقت و بی تفاوتی باعث انتقال حس دوست نداشتن میشه و آسیب روحی به پارتنرمون منتقل می‌کنه. این اقدامات دقیقا در نقطه مقابل احساس دوست داشته شدن قرار دارن.

این اقدامات در طول زمان باعث انباشته شدن زخم‌ها میشه و ممکنه یه رنجش بزرگ تبدیل بشه که به راحتی قابل حل نباشه. لازمه که حتما مواردی رو که باعث ایجاد حس تنفر یا ناخوشایند در شما میشه رو با پارتنرتون در میون بذارید.

۶- چند وقت یبار نیازه که پارتنرمون از ما بشونه «من دوست دارم»؟

دوست دارم love you

این ۳ کلمه بسیار قدرتمند هستن. برای بعضی از مردم، شنیدن این ۳ کلمه به اندازه آب توی بیابون داغ ضروریه. بیان کلامی احساس به طرف مقابلتون باعث میشه که خودتون احساس با ارزش بودن، اطمینان خاطر و رضایت درونی پیدا کنید. دقت کنید بعضی‌ها نیاز ندارن که این لغات رو بشنون. این افراد از کارهای و حضور پارتنرشون احساس دوست داشته شدن رو دریافت می‌کنن.

بعضی از شما ممکنه احساس مسخره بودن و عدم راحتی در بیان عادی این کلمات داشته باشید در حالی که بعضی دیگه در گفت و گوی روزمره هم به راحتی به کارشون ببرید. اینکه در استفاده از این کلمات برای چند بار اول استرس بگیرید؛ کاملا طبیعیه خصوصا وقتی ارتباط حضوری با پارتنرتون شکل می‌گیره.

در نهایت مهم ترین نکته اینه که بفهمید طرف مقابلتون چه میزان تمایل داره این کلمات رو بشنوه و از گفتن این کلمات بهش دریغ نکنید.

۷- چگونه با وجود سردی و فاصله با طرف مقابلمون عشق و محبتی که بینمون وجود داشت رو زنده کنیم؟

بی‌تفاوتی، سردی و دوری ارتباط در هر ارتباط عاطفی ممکنه پیش بیاد. بهرحال هرکدوم از ما به کار، درس، زندگی روزمره و سایر حواس‌پرتی‌ها مشغولیم. و ممکنه زمان کم‌تری رو با پارتنرمون بگذرونیم. ارتباط روزانه کم‌تر، احساس خشم یا ناراحتی‌هایی که در طول روز پیش میاد کشش عاطفی بین ما و طرف مقابلمون رو کم‌تر می‌کنه. این موضوع مستقیما باعث کم شدن احساس دوست داشته شدن هستش میشه که خیلی مهمه.

ممکنه که نشانه‌هایی از این سردی رو همین الان در رابطت احساس کنی. اگر اینطوره ازت میخوام که همین الان این نیاز رو احساس کن که از رابطت در برابر عوامل بیرونی که وجود دارن؛ محافظت کنی.

پیشنهاد می‌کنم با هم کار کنین، حرف بزنین و ارتباطات ۲ نفره روزمره تون رو افزایش بدین تا این احساس دوری و بی تفاوتی بینتون کمرنگ بشه. همه این اقدامات دو نفره باعث میشه که اون بتونید اون احساس ۲ نفره اول رابطه رو زنده کنین.

حالا که تا اینجای مقاله رسیدی حتما مقاله چرا دعوا می‌کنیم رو هم بخون.

  • wingman farsi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی